Umjetnička tehnika slikanja uljem ne ovisi samo o kvaliteti boje, već i o korištenim pomoćnim materijalima. Izbor otapala, medija i sredstava za pranje kistova je važan, jer utječu na upravljivost boje, vrijeme sušenja, prianjanje slojeva i udobnost umjetnika tijekom slikanja, a pozornost se mora posvetiti i zaštiti kistova. U ovom članku predstavit ćemo najvažnije pomoćne materijale kroz proizvode tvrtke Artexport, ističući ekološki prihvatljivu liniju proizvoda Sennelier Green for Oil.
Otapala u uljanom slikarstvu
Primarna funkcija otapala je razrjeđivanje uljane boje kako bi se boja razrijedila do željene konzistencije i čišćenje kistova nakon slikanja. Odabir pravog otapala uvelike doprinosi iskustvu slikanja i trajnosti gotovog rada.
Terpentin
Prirodni umjetnički terpentin neophodan je alat u tradicionalnom uljanom slikarstvu. Brzo isparava, pa se boja brže suši i rezultira matiranijom površinom. Idealan je za prve slojeve i za skiciranje podloge. Međutim, važno je znati da pare terpentina mogu biti nadražujuće pri udisanju i dugoročno štetne za zdravlje, stoga se preporučuje korištenje u dobro prozračenom prostoru. Sennelier Green za uljane proizvode nudi alternativu koja pruža ekološki i zdravstveno prihvatljivo rješenje umjesto terpentina.
Balzamski terpentin
Balzamski terpentin je prirodno otapalo visoke čistoće dobiveno iz smole primorskog bora destilacijom. Ova klasična vrsta terpentina ima jači učinak otapanja i bogat, smolast miris, što ga čini izvrsnim za tradicionalne tehnike slikanja. Primarno se koristi za razrjeđivanje uljanih boja, otapanje smola i kao komponenta raznih medija. Brzo isparava i poboljšava prianjanje boje prilikom podslikavanja. Iako je prirodna tvar, hlapljiva je i može biti iritantna, pa se preporučuje korištenje samo u dobro prozračenom prostoru.
Po čemu se balzamski terpentin razlikuje od umjetničkog terpentina?
Balzamski terpentin se proizvodi od prirodne borove smole, ima jači smolast miris i nešto intenzivniji učinak otapanja. Umjetnički terpentin, s druge strane, je pročišćen, ima nježniji miris i nešto je blaži prema kistovima i bojama. Oba su prikladna za slikanje uljem, ali balzamski terpentin se uglavnom koristi za tradicionalne tehnike i za otapanje smola.
Otapala bez mirisa - White Spirit
White spirit je otapalo na bazi nafte koje se prvenstveno koristi za razrjeđivanje boje i čišćenje alata u slikarstvu uljem. Ima manje oštar miris od tradicionalnog terpentina i sporije isparava, što omogućuje preciznije rukovanje bojom i finiji rad kistom. Nježniji je prema kistovima i površini za slikanje, ali mu je snaga otapala slabija, pa ne može uvijek zamijeniti snagu terpentina. Pri korištenju bijelog špirita potrebna je ventilacija i treba izbjegavati pretjerani kontakt s kožom.
Otapalo Green for Oil: alternativa bez terpentina
Sennelier Green for Oil je ekološki prihvatljivo otapalo koje se može koristiti poput terpentina, ali ne sadrži terpentin i nije na bazi nafte. Otapalo na biljnoj bazi koje razrjeđuje uljanu boju i čisti kistove baš kao i tradicionalni terpentin, ali je potpuno bez mirisa, ne nadražuje kožu ili dišne putove te se posebno preporučuje za unutarnju upotrebu. Ovo otapalo je idealno za one koji su osjetljivi na tradicionalni terpentin, traže sigurniju alternativu za rad u zatvorenom prostoru ili primjenjuju ekološki osviještene prakse bojanja.
Boje i mediji: Kontrola konzistencije i sušenja
Boja, također poznata kao medij, je smjesa koja se dodaje boji koja kontrolira vrijeme sušenja, prozirnost, sjaj i viskoznost. Boje se mogu koristiti za precizno oblikovanje ponašanja boje tijekom slikanja. Mediji mogu zgusnuti ili razrijediti uljane boje, ubrzati ili usporiti njihovo sušenje, a također utječu na njihov sjaj.
Glavne funkcije boje:
Poboljšava razmazivanje i kontrolu:
Gusta uljna boja istisnuta iz tube često je pregusta za fini rad kistom. Medij omekšava konzistenciju, olakšavajući razmazivanje i dodavanje detalja.
Regulira sušenje:
Neki mediji ubrzavaju, dok drugi usporavaju sušenje boje. To omogućuje nanošenje slojeva ili čak dulje razdoblje "otvaranja" kada se boja još uvijek može razmazati.
Povećava sjaj ili matiranje:
Ovisno o odabranoj vrsti medija, površina slike može biti svjetlija, svilenkasto sjajna ili mat. To je posebno važno za uravnoteženje optičkih efekata slike.
Povećava prozirnost slojeva:
Neophodna za glazure i prozirne slojeve. Medij razrjeđuje boju, a istovremeno zadržava njezinu moć vezivanja.
Pomaže u koheziji između slojeva boje:
Boja strukturno drži slojeve zajedno, smanjujući rizik od pucanja ako se pravilno primijeni pravilo "masno na siromašno".
Gel ili impasto mediji
Impasto mediji su deblji, prozirni ili blago neprozirni mediji za bojanje koji omogućuju deblji, strukturiraniji rad kistom i stvaranje izraženijih tekstura.
Ovdje je također dostupan Green for Oil Gel Medium, ekološki prihvatljivo rješenje za impasto tehnike.
Ubrzivači sušenja (sikativi)
Neke boje sadrže ubrzivače sušenja koji pomažu u postizanju pravilnog vezivanja između slojeva. Njihova upotreba se uvijek preporučuje umjereno.
Među sikativima preporučujemo, na primjer, Talens light medium.
Neke preporučene vrste boja:
Lefranc & Bourgeois medium s ubrzivačem: tradicionalna boja koja poboljšava sjaj, razmazivanje i ubrzava sušenje.
Sennelier Green for Oil je ekološki prihvatljiva boja: na bazi biljaka, idealna za opće slikanje. Mogu je koristiti i trudnice i osobe koje pate od alergija.
Talens boja: uravnoteženi medij koji se dobro kombinira s lanenim uljem, kako za klasične tako i za moderne tehnike.
Ulja - oblici strukture i sjaja boje
Biljna ulja ne djeluju samo kao veziva, već utječu i na obradivost i sušenje boje.
Laneno ulje
Laneno ulje je najčešće ulje za slikanje koje daje svjetliju površinu i dublje tonove. Stvara fleksibilan sloj, sporo se suši i poboljšava razmazivanje. Dostupno je u hladno prešanoj, rafiniranoj ili polimeriziranoj (stand) verziji.
Laneno ulje tvrtke Lefranc & Bourgeois i Talens stand oil također su dostupni u asortimanu.
Ulje maka
Ulje maka je svjetlije ulje koje manje žuti, idealno za očuvanje bijelih i svijetlih tonova. Sporije se suši, pa se preporučuje za osjetljivije radne procese, što vam omogućuje dulji rad s njim, stvarajući suptilne prijelaze. Također se koristi u posebnim bojama i nekim vrhunskim uljanim bojama.
Ulje lavande
Ulje lavande je biljno, ugodno mirisno otapalo koje se može koristiti za razrjeđivanje i pranje kistova u slikarstvu uljem. Zdravija je alternativa terpentinu jer je manje nadražujuće i bez mirisa, stvarajući ugodnije radno okruženje.
Flamanski medij
Flamanski medij je klasični, višekomponentni medij za slikanje koji sadrži laneno ulje, damar smolu i otapalo (obično terpentin). Namijenjen je povećanju sjaja, prozirnosti i razmazivanja boje, što ga čini posebno prikladnim za slojevito slikanje, poput glaziranja. Medij se koristi izravno pomiješan s bojom, a ne samostalno. Zbog sadržaja ulja i smole preporučuje se za gornje slojeve, a važno ga je uvijek nanositi na suhi podlogu. Kada se pomiješa s bojom, medij također donekle ubrzava sušenje boje.
Pranje kistova: za zaštitu vašeg alata za slikanje
Pravilno čišćenje kistova nakon slikanja je ključno. To ne samo da uklanja boju, već i čuva oblik i fleksibilnost kistova. Za profesionalno čišćenje postoje proizvodi za pranje kistova posebno namijenjeni za uljane kistove.
1. Predpranje otapalom
Za uklanjanje svježe boje koristi se otapalo. Ovdje se mogu koristiti klasični terpentin, razrjeđivači bez mirisa ili otopine posebno razvijene za pranje kistova.
Preporučeni proizvodi:
- Sennelier Green for Oil Brush Cleaner – tekućina za pranje kistova na prirodnoj bazi, alternativa bez otapala.
- Talens tekućina za čišćenje kistova – učinkovito uklanja ostatke boje.
2. Čišćenje sapunom
U drugom koraku, ostaci boje i ulja uklanjaju se sapunom za pranje kistova. To vraća elastičnost dlaka kista i sprječava oštećenja.
Preporučeni proizvodi:
- Raphael sapun za pranje i njegu četkica
3. Sušenje
Preporučljivo je očišćeni kist čuvati u izvornom obliku, sušeći ga s vlaknima okrenutim prema gore ili ga položiti vodoravno kako se ne bi oštetilo lijepljenje i oblik vlakana.
Sažetak
Otapala, mediji i boje koji se koriste u slikarstvu uljem značajno utječu na ponašanje boje, sušenje i površinu konačnog rezultata. Otapala poput terpentina ili bijelog špirita prvenstveno se koriste za razrjeđivanje i pranje kistova, dok ulja i boje - poput lanenog ulja, makovog ulja, flamanskog medija ili Sennelier Greena za ekološki prihvatljive proizvode tvrtke Oil - fino podešavaju karakteristike boje. Tekućine za pranje kistova i sapuni dostupni za čišćenje kistova osiguravaju dug vijek trajanja alata. Svjestan odabir pravih materijala ključan je i za tehničke i za estetske aspekte slikanja uljem.